Aan de slag met employer branding

Categorieën: Findr Recruitment

Het vinden van de juiste werknemers kun je natuurlijk uitbesteden aan een goed recruitmentbureau. Maar wist je dat je zelf ook veel kunt doen om ervoor te zorgen dat potentiële werknemers jou vinden? Met behulp van employer branding bouw je aan een sterk werkgeversmerk. En dat gaat niet over dure campagnes of reclamepraatjes, maar over jouw identiteit en bedrijfscultuur.

Er zijn veel bedrijven waar geweldige dingen gebeuren en waar werknemers iedere dag met veel passie aan de slag gaan. Helaas laten die bedrijven dat vaak te weinig zien. En dat is precies de kern van employer branding: laten zien wie je bent. Wat er gebeurt in jouw organisatie. Waarom werknemers zich hier thuis voelen. 

Strategie 
Waarom een employer brand-strategie van belang is? Uit het Randstad Employer Brand Research 2019 blijkt het volgende. 
•    Bedrijven met een employer brand-strategie maken 67% meer kans hun financiële resultaat te verbeteren dan bedrijven zonder die strategie.
•    Bedrijven met een positieve uitstraling krijgen twee keer zoveel aanvragen van kandidaten als bedrijven met een negatieve uitstraling. Ook hoeven ze minder geld te besteden aan het binnenhalen van goede mensen.
•    80% van de werkgevers is het eens met de stelling dat goede employer branding van wezenlijk belang is bij het binnenhalen van de beste mensen. 

Maar hoe ga je aan de slag met employer branding? We helpen je graag op weg.

1.    Bepaal wie je bent 
Waar staat jouw organisatie voor? Het is goed om hierover na te denken. Je kunt een marketingbureau in de arm nemen om een employer value proposition (EVP) op te stellen, maar het is ook mogelijk om zelf een intern onderzoek uit te voeren. Maak bijvoorbeeld een lijst met vragen over de identiteit van de organisatie, de beweegredenen van werknemers om voor jou te werken en wat zij prettig en minder fijn vinden. Leg deze vragenlijst voor aan iedereen in de organisatie. Het levert je een schat aan informatie op. 

2.    Stel jouw belangrijkste boodschap op 
Stel jezelf de vraag: waarom zou een potentiële werknemer voor jouw bedrijf kiezen? Het antwoord op deze vraag is jouw belangrijkste boodschap als het gaat om employer branding. Formuleer duidelijk en aansprekend wat jouw organisatie een prettige werkgever maakt. Gebruik hiervoor de input uit stap 1. Kies niet voor de standaard termen, maar wees kritisch op wat jullie bijzonder en onderscheidend maakt. Het verhaal moet potentiële werknemers aanspreken, maar ook kloppen. Je moet wel kunnen waarmaken wat je belooft. 

3.    Formuleer je doelgroep 
Wie zoek je? Welke werknemers kunnen jouw organisatie versterken, nu en in de toekomst? Stel werknemersprofielen op en kijk daarbij ook naar persoonlijke eigenschappen. Wie is die persoon? Wat zoekt hij in een baan en werkgever? Op wat voor manier communiceert hij? Op welk punt in zijn carrière is hij? Vervolgens kun je daar als werkgever op inspelen. Met behulp van een werknemersprofiel kun je effectiever communiceren richting potentiële kandidaten. 

4.    Laat jezelf zien 
Tijd om meer naar buiten te treden! Laat zien wie jouw organisatie is door middel van verschillende middelen en kanalen. Denk aan blogs, testimonials, video’s en social media. En werk aan aansprekende vacatureteksten die niet dertien-in-een-dozijn zijn, zodat je direct opvalt tussen de vele vacatures. 

5.    Zorg voor een goede employee journey 
Een kandidaat moet vanaf het eerste moment een positief gevoel krijgen bij je organisatie. Besteed daarom aandacht aan het totale sollicitatieproces. Zorg voor een duidelijke en aansprekende vacature, reageer snel op contactverzoeken, wees beleefd en geïnteresseerd. Verplaats je in een kandidaat en creëer zo een optimale employee journey.

6.    Blijf werken aan je bedrijfscultuur 
Misschien wel het belangrijkste in een organisatie: een goede sfeer. Veel werknemers hebben dit bovenaan hun prioriteitenlijstje staan. Als werkgever kun je hier veel invloed op uitoefenen. Zorg voor een prettige, open bedrijfscultuur waarin mensen zich op hun gemak voelen. Werk aan teambuilding, bied ontspanningsmogelijkheden en besteed aandacht aan je medewerkers. 

Findr Recruitment helpt je graag bij het vinden van de juiste werknemers. Neem contact op voor meer informatie! 

 

 

Findr gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Anne
Publicatie datum
26-11-2019 18:55
Deel dit artikel
Powered by OTYS
Findr gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.